Eerste wedstrijd overleefd! - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu Eerste wedstrijd overleefd! - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu

Eerste wedstrijd overleefd!

Door: Marianka

Blijf op de hoogte en volg Marianka

10 Januari 2011 | Australië, Maroochydore

Ahhh, sinds het begin van het weekend is het hier aan het regenen en het houdt niet meer op! De overstromingen komen zo ook hier dichtbij, de rivier die buiten z’n oevers treedt, wegen zijn afgesloten omdat ze onder water staan etc. We waren net onderweg naar een pool lifesaving training, toen we hoorden dat deze werd afgelast, omdat mensen vanuit Brisbane al niet meer naar hier konden komen. Het is zo gek om te zien dat het water overal zo hoog staat, dat de rivier tot over de fiets/wandelpaden reikt.

Maandagochtend ben ik met een groepje mensen in de rivier gaan skiën. Amanda en Dale’s vader waren mee, Alex, een meisje wat de ski in de Coolangatta gaat doen volgend jaar en Kat, is kajakcoach van Nieuw-Zeeland en Commonwealth Teams geweest. Heb nog wat aanwijzingen gehad van Kat, dus het was heel nuttig. Na het ontbijt nog even gaan boarden. Door het super hoge getij van de afgelopen weken heeft het water allemaal zand van het strand weggeschraapt en zijn er rotsen bloot komen te liggen. Als je vanaf de surfclub naar het water wilt moet je opeens een halve meter omlaag stappen! Niet zo fijn als het water tot over de rotsen komt, en je wil naar het strand zonder je materiaal te beschadigen. Als het goed is spoelt de zee al het zand weer netjes terug over een paar weken. De boardtraining ’s avonds was leuk, er waren leuke golven om te pakken. We moesten vijf keer uit naar een boei halverwege de haaiennetten, op race pace. Terug in mocht je rustig de runners en golven pakken. Clint ging je fouten benoemen zodat je die kon verminderen. In een race mag je eigenlijk geen fouten maken, en dat is best lastig met golven, kuilen en medesporters!

Dinsdag looptraining met Shorty, we moesten drie keer een blok rennen, over de weg, op 80%. Daarna heb ik nog meegedaan met de Nippers swim session:D. Ze renden telkens het water in, zwommen tot achter de shore break en pakten op signaal allemaal dezelfde golf terug in. De golven in de shore break waren best heftig en er was dik schuim en een flinke stroming. Die kids pakken golven alsof het niets is, en bij mij ging het helemaal niet goed! Blijven oefenen…’s Middags belde Ryan en zijn we even gaan zwemmen bij de surfclub. En ik had post ontvangen van thuis! Whoop! De skitraining ’s avonds was flink en ik was blij toen ik klaar was. We moesten vanaf ergens in de haven van Mooloolaba via de riviermond van Maroochydore naar de brug van de Maroochydore Motorway. Dus ik moest die stomme riviermond weer in, en de golven waren al hoog voor de surfclub dus ik was een beetje bezorgd of ik wel fatsoenlijk in zou kunnen paddelen. Maar, ik ben er maar één keer uitgevallen, ski vastgehouden en de rivier in gepaddeld! Dat viel mee:) Craig, de broer van Amanda met zijn gezin waren op bezoek voor het eten. Zij wonen in Sydney en waren hier twee weken op vakantie.

Woensdagochtend bij de zwemtraining was ik weer niet vooruit te branden. Als inzwemmen moesten we 4x400m met daarin wat armen – benen – borstcrawl – rugcrawl – vlinderslag opdrachten. De rest was:
10x100m borstcrawl; 100m op tijd / 100m armen herstel afwisselen
Met vliezen:
8x200m borstcrawl
8x100m borstcrawl armen / benen afwisselen
200m borstcrawl
’s Ochtends nog even gaan slapen, toen Anneloes belde. Alan en Ingrid wilden ons meenemen naar Montville. Een mooi dorpje in de bergen, in ouderwetse stijl. Veel leuke winkeltjes, mooi uitzicht en veel eetgelegenheden. We hebben alleen de dam niet kunnen bekijken omdat daar te weinig tijd voor was. Was wel erg leuk om te zien!
De boardtraining was ook leuk, als warming-up hadden we twee ins & outs. Vervolgens starten achter de break, twee minuten op 70% - één minuut actieve rust – twee minuten op 85% - één minuut passieve rust. Op 85% op de runners helemaal terug naar het strand. Daar weer rustig door de branding varen om achter de branding te starten. Dit hebben we drie keer gedaan. En daarna nog gezamenlijk zwemmend golven gepakt en eindelijk lukte het! Ik heb twee golven gehad!:D

Voor de afwisseling hadden we donderdag looptraining op het gras.
14x100m; 50m op 70% - 50m op 90%
14x100m; 50m op 100% - 50m hersteljog
Daarna heb ik weer met de nippers meegedaan met hun swim session, en ook hier had ik weer golven te pakken! Bij de laatste golf viel ik zelfs in fasen naar beneden, eindelijk heb ik het gedurfd! Ben naar de bieb geweest om m’n e-mail eens te checken en ’s middags hebben we in de caravan film gekeken omdat het buiten stormde. ’s Avonds heb ik weer meegedaan met de boardtraining van Terry en Bugsy, heb weer goede tips gekregen! Maar eigenlijk voelde ik me super moe en had niet veel power om bij te zetten. We hebben, telkens met start, één haaiennet, ¾ haaiennet, ½ haaiennet en ¼ haaiennet gevaren. 30 seconden om rustig om te draaien en hard terug naar het strand. Daarna nog starts en finishes gedaan. Het hoppen bij een start moet blijkbaar zijwaarts!

Vrijdagochtend uitgeslapen en had wat spierpijn en stijf, terwijl ik niks vreemds gedaan had. De hele dag alles klaar gemaakt voor de wedstrijden van het weekend. Ik voelde me maar vreemd de hele dag, alsof ik nog nooit een wedstrijd had gedaan! Wat moet ik hier mee aan eten, kleren, in welke tas etc.? Wat zijn de gewoontes? Normaal weet je altijd precies hoe alles gaat…’s Avonds de trailer geladen en m’n spullen gepakt. De golven op Maroochydore waren rommelig en hoog, en voor het weekend hadden ze nog meer stormachtig weer voorspeld.

Zaterdagochtend om 4:15u vertrokken met Clint, Steven en Zac (een jongen van de club) op weg naar North Burleigh. We kwamen daar aan en het was een puinhoop op zee! Rommelig, overal schuim, heftige shore break en hoge golven vanaf de back, maar deze waren niet heel sterk. Ik dacht ik kan hier nooit in skiën! Maat Steven was heel serieus en was ervan overtuigd dat ik het moest doen en dat ik in Maroochydore in hogere golven was uitgegaan. En ik heb m’n ronde ski overleefd, het doel was om een fatsoenlijke race proberen te varen. Bij de boeien heb ik een paar grote golven voorbij laten gaan, de dikste golf competitie wilde ik niet winnen op m’n ski;) Maar ik ben goed ingekomen, één keer scheef van de golf afgegaan in de shore break, maar ik was niet ontevreden! De rest van de dag in spanning zitten wachten op de board race en ironwoman, bleken die rechtstreekse finale te worden op zondag. Dus ik was ineens klaar! Het damesparcours lag naast rotsen, de stroming stond richting de rotsen en in één race was het al zover dat er een aantal meisjes op en in de rotsen lagen. Een meisje van Maroochydore was haar ski verloren en lag in de rotsen! De ski kwam er nog in één geheel uit, maar heeft veel schade van buiten maar blijkbaar ook van binnen. ’s Avonds bij de Mexicaan gaan eten, Cold Rock (suuuuper lekker ijs) lag ernaast dus dat hebben we als toetje meegepikt. Ik heb bij Clint en Steven in het appartement mogen slapen. Voor zulke wedstrijden regelen sporters en ouders de accommodatie al lang vantevoren. Dus we moeten telkens kijken of we bij iemand in het appartement op een luchtbed mogen slapen.

Zondag zag de zee er nog erger uit, de mannen kwamen niet fatsoenlijk uit hun skiraces, bij de vrouwen was het ravage. Ik moest de board relay, samen met twee andere meisjes van Maroochydore. Ieder doet een ronde board, rent over het strand en tikt de volgende aan. Ik was hartstikke zenuwachtig, wilde het niet verpesten voor het team. Ik moest als laatste van ons team en we lagen op kop toen ik moest! Heb me zo goed als het ging door de shore break gewerkt, kon geen boeien zien. Uiteindelijk terug in gevaren op een golf en we lagen blijkbaar nog steeds voorop! Ik moest voor Maroochydore over de finish rennen en allemaal mensen waren aan het klappen en schreeuwen, was onverwacht en leuk! De board race werd nog gedaan voor mannen en vrouwen. Ik kwam goed door de branding en had een golf terug in, ik was tevreden over m’n race. Het kan nog stukken beter, qua techniek en kracht, maar ik was er blij mee! Daarna werd de hele wedstrijd afgelast…de omstandigheden zouden alleen nog maar slechter worden en de zwemboeien bleven niet op hun plaats. Dus toen konden we ineens al naar huis. Anneloes was deze dag gekomen voor de beach sprint en beach flags. Afgelopen week heeft ze ‘r board in haar lies gehad, en nu nog steeds last van. Beach sprint wel gelopen en daarna is iedereen naar huis gegaan. Onderweg nog sushi gegeten en gehoopt dat we naar huis konden rijden omdat we van iedereen te horen kregen dat de enige snelweg naar huis was afgesloten wegens overstroming. Maar we hebben het gered, gelukkig! Het was een super spannend weekend, maar ik vond het zo leuk!

Deze week is er een trainingskamp op Maroochydore Surfclub, er zijn 3-4 trainingen per dag gepland. Woensdagavond vertrekken we naar de Australian Pool Championships die tot en met zaterdag duren. Dan blijven Anneloes en ik in Brisbane voor wat sightseeing om op woensdag naar Sydney te vliegen! Leukleuk! Ik denk niet dat ik volgende week iets voor de weblog kan typen, dus dan wordt het over twee weken! Een lekker drukke januari:D

Ik heb ook nog wat foto's op picasa gezet: http://picasaweb.google.com/home
Ik hoop dat bij jullie ook alles z’n gangetje gaat! Hou ons op de hoogte en tot snel!

See you! x

  • 10 Januari 2011 - 20:07

    Annelies Indenkleef:

    Wat hebben jullie het toch druk. Jullie moeten d'r wel aan Down Under... kei-hard werken. Let maar op met al dat steigende water, ook al kunnen jullie goed zwemmen. Hoe zit het met de snakes en de haaien. Komen die nu nóg dichter bij het strand? Veel plezier in Brisbane en Sydney. Als een aboriginal met een didgeridoo gezien?

  • 15 Januari 2011 - 13:54

    Yves En Ray:

    dat hoge water bij jullie, is dat hetzelfde hoge water als bij ons in Sint Odilienberg?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianka

Heerlijk naar Australië om bij de Surf Club in Maroochydore te gaan trainen!

Actief sinds 02 Aug. 2010
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 68578

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2010 - 29 April 2011

Trainen in Australië!!

Landen bezocht: