Surfclub to the rescue! - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu Surfclub to the rescue! - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu

Surfclub to the rescue!

Door: Marianka

Blijf op de hoogte en volg Marianka

17 Januari 2011 | Australië, Maroochydore

De zon schijijijijijnt! Er is wel weer regen voorspelt, maar vooralsnog mogen we genieten van het zonnetje, en dan is het ook meteen HEET! We hebben ook wel genoeg regen en water gezien de afgelopen week. Brisbane is overstroomd, de beelden en verhalen op tv en van bekenden zijn echt afschuwelijk. Ook andere delen van Queensland zijn heftig overstroomd, en het is vreselijk om te zien hoe huizen en auto’s gewoon worden weggespoeld. Bij ons zijn alleen wat wegen en huizen in Maroochydore licht ondergelopen, maar dat water zakte gedurende de dag, eigenlijk niet eens noemenswaardig. We merken hier wel van de overstromingen, verschillende schappen in de supermarkten zijn helemaal leeg, melkproducten zijn moeilijk verkrijgbaar omdat de melkfabriek in Brisbane is ondergelopen. Ook fruit en groenten zijn moeilijk verkrijgbaar, hele oogsten zijn onbruikbaar. Ook winkels krijgen geen nieuwe voorraad meer aangeleverd, omdat distributiecentra zijn overstroomd. Best gek om dat zo mee te maken!

Maandag begonnen we de week weer met een zwembadtraining. De hoofdset was 8x50m benen heen en armen 1:5 ademen terug, gevolgd door 3x400m bc. Deze twee sets drie keer. Behoorlijk saai! We zouden dus een poollifesaving training hebben in Nambour, maar onderweg kregen we te horen dat deze werd gecancelled, omdat mensen vanaf Brisbane niet konden komen vanwege overstromingen. De hele dag binnen geweest, met de stromende regen is niks te beginnen. Het strand van Maroochydore was gesloten, de zee was super wild en vies omdat allemaal rommel uit de rivier de zee in wordt gespoeld. Er is en dode hond aangespoeld, verdronken. En er werden dode ratten aangetroffen, dus echt water om ziek van te worden. Maar wij gaan natuurlijk het water op, hup, de riviermond in op onze boards, tegen de uitgaande stroming in het kanaal onder het Sunshine Plaza in! We hadden board techniek training en moesten zes keer op en neer van brug tot brug, 80% heen, 70% terug. Na de boardtraining nog een half uur core stability oefeningen gedaan op het strand. Oe! Ik krijg nog een blokjes! We hadden bbq op de club, terwijl er buiten een flinke onweersstorm losging. Super harde wind, regen en onweer. Anneloes en ik mochten niet op de fiets naar huis, en zijn elk door iemand thuis afgezet. Pfieuw!

Dinsdagochtend hadden we boardtraining in Mooloolaba. Het onweerde nog steeds, maar met lange tussenpozen. En zoals een paar weken geleden, over onweer doen ze niet zo moeilijk pas als je bijna van het water wordt afgeflitst of geknald moet je maken dat je van het water afkomt. We moesten eigenlijk twee boardraces op 70% doen als warming-up, vervolgens vijf races op 90%. Bij de start van onze warming-up begon het te hagelen, we konden niet zien waar naartoe paddelden en het deed pijn aan je lijf. Je kon het beste plat op je board blijven liggen en proberen met één oog te kijken waar je naartoe ging. En uitkijken voor de shore break in Mooloolaba, anders wordt je op het strand gesmeten…Op het strand stonden we allemaal achter ons board te schuilen:P Bij de tweede warming-up race was er een flits en knal super dichtbij en moesten we allemaal als de donder van het water af. Bleek later dat deze knal bij Maroochydore Surfclub was ingeslagen, daar lag alle elektriciteit eruit. Sommige sporters hebben hier in de haastigheid hun board kapot gemaakt in de shore break:S. Het heeft de hele dag geregend en geonweerd en dit was de dag dat alle overstromingen het ergst plaatsvonden. De hele dag tv gekeken naar alle beelden wat er overal gebeurde. De Australische poolkampioenschappen werden afgelast. De overheid heeft het zwembad ‘afgenomen’ en beschikbaar gesteld als verblijfsplaats voor de geëvacueerden van Brisbane. Ze zijn aan het kijken om de wedstrijd op een andere datum te laten plaatsvinden, maar daarover zijn ze nog bezig.

De zwembadtraining woensdagmorgen ging eens best goed, voelde eindelijk eens lekker! Ook de hoofdset was meer geschikt:P 4x100m hard gevolgd door 2x50m herstel. En dit vijf keer. ’s Avonds hadden we boardtraining in Mooloolaba, met een flinke shore break! Er is telkens een golf die zich opbouwt en zich op het strand neersmijt, en daaronder zit bijna geen water. Dus het zand zit overal! Er lagen twee boeien uit op 150 meter, 100 meter uit elkaar. We moesten starten en op race pace naar de eerste boei (uitkijken voor de shory), rustig naar de volgende boei en terug in. Dit deden we tien keer. We hadden diner op de club, leuk!

Donderdagmorgen hadden we weer boardtraining op Mooloolaba en de shore break was nog hoger en krachtiger. En er stonden M-shapes op het programma, waarbij je dus telkens terug naar het strand en weer uit moet! We moesten oppassen dat er geen boards gingen breken of beschadigen, is ook niet gebeurd gelukkig. We moesten vijf keer een M-parcours varen op 80% en na elke M voluit naar het startpunt rennen. De M-shapes blijven zwaar, het rennen met je board uit en in het water, m’n benen ontploffen ervan! Denk wel dat het goed is om te doen. Ik woon trouwens al de hele week weer in het huis van de Massies. Deze ochtend hebben we de hele caravan opgebroken, met alle regen zijn ze helemaal klaar met camperen:p. ’s Middags chocoladecake gemaakt en wat bijgeslapen. Voor de skitraining stond de 16 km paddelback vanaf Moffats weer op het programma. In het begin heb ik die gedaan en kwam ik in het pikkedonker binnen en was ik de rest van de week K.O. Ik was er niet helemaal van overtuigd dat ik het vandaag wel zou kunnen doen. Het strand was al de hele week afgesloten omdat het zo vies en wild was, godweet wat ik in de paddelback aan runners tegen zou komen. Maar Clint dacht daar heel anders over en plantte me regelrecht in de ski. En ik heb het gedaan en was een half uur sneller dan de vorige keer! Was wel kapot toen ik terugkwam, maar heb het wel gedaan!

Vrijdagochtend lekker uitgeslapen. Het vroeg opstaan viel me eigenlijk de hele week al zwaar en deze ochtend voelde ik me behoorlijk stijf. De zon is sinds gisteren fatsoenlijk uit en dat moet gevierd worden met een trip naar Mooloolaba en wat informatie voor trips. Opa en Oma Farmer (Amanda’s ouders) kwamen op bezoek en er moest weer geknuffeld worden:) Wat een enthousiaste en geïnteresseerde mensen! ‘Tell me something about your country, Love’. We hebben in het zwembad gezwommen en Tiarnee is met nagellak losgegaan op mijn teennagels (blauw met glitters, niet er vanaf te krijgen). ’s Avonds hadden we board paddelback vanaf La Balsa Park, maar kwam niet uit daar. Waren super dikke golven, denk je dat je bijna uit bent, komen er weer super dikke golven. Met een groepje zijn we met Clint via de haven in Mooloolaba (om de hoek) uitgevaren. Terug op de club nog een paar starts en finishes gedaan gevolgd door een core stability set! En we doen altijd meer herhalingen dan Clint vooraf aangegeven heeft. Òf hij telt gewoon niet òf sporters doen de oefening niet goed en we krijgen allemaal extra herhalingen. Zo hebben we 60 langzame sit-ups aan één stuk gedaan, 5x(meer dan)10 sec supermans, 2x op je rug je benen statisch omhoog houden voor een paar minuten, een hoover op elke kant voor een paar minuten en 5x(meer dan)10 keer een springoefening. De blokjes komen al omhoog!

Zaterdagochtend hadden we een ironman session in Mooloolaba. Ik was kapot! Hebben vier ironmans gedaan, en ben een paar keer gesmasht in de shore break. Heb bijna mijn clubski gesnapped in de smashgolf en ben zwemmend op het strand neergesmeten, brilletje en badmuts kwijt. Auw! Ben naar de club breakfast gegaan en hebben daarna nog ‘touch football’ gespeeld. SAAI! Ik snapte er helemaal niks van, de meeste sporters zaten er helemaal in en wisten alle tactische moves. Ik had een idee hoe het spelletje ongeveer werkte, maar was daarbij eigenlijk nog te moe om m’n ene voet voor m’n andere te zetten. Ik was blij dat het weekend was en we hebben ’s middags lekker gezwommen en film gekeken. Als avondeten: BBQ!

Zondag lekker ‘uitgeslapen’ tot 6:00u;) Ben meegegaan naar de nippers en heb bij de ‘under 9’ meegeholpen de kinderen in de goede richting te sturen. Heb weer met ‘father’ gesproken, hij is lid van Maroochydore sinds de oprichting in 1916. Hij komt nog altijd ’s ochtends vroeg wat zwemmen en is letterlijk erg verschrompeld terwijl z’n Maroochydore zwembroek het tegenovergestelde is. Hij begint altijd over Amsterdam, hij is er twee keer geweest en heeft ‘in dat hotel aan het water geslapen’. Ohja, dat ene! En z’n vriend Bill woont in Wassenaar:P. Hij is erg leuk en om m’n plagerijtjes over z’n leeftijd moet ‘ie hard lachen! Als lunch hadden we friet op een broodje, en nee dat is blijkbaar niet gek! Voor de rest beetje gezwommen en gerust.

Ik voel me nog steeds moe, gelukkig gaan we woensdag naar Sydney, een paar dagen niks! Vanmorgen hadden we weer een mega saaie hoofdset in het zwembad: 5x800m negatieve split, totale trainingsafstand 7.0 km. Blijft toch van de gekke! Daarna de nippers swim session weer meegedaan, moet toch m’n body surf skills uitbreiden!

Morgen gaan we naar Brisbane om te helpen opruimen in de overstroomde wijken. Vanaf de surfclub vertrekken er drie bussen vol vrijwilligers van de surfclub om te gaan helpen. Ik wilde vandaag super leuke regenlaarzen gaan halen (die ik in Nederland niet kon vinden, maar hier staan ze in de winkel) die voor deze gelegenheid meer dan nuttig zijn. Blijken ze allemaal uitverkocht! En ze komen niet meer in de winkel tot april omdat het distributiecentrum ook in overstroomd…
Oh en jongens, enkelbandjes zijn helemaal de trend hier! Meisjes en jongens dragen hier enkelbandjes! Ziet er super leuk uit, dus volgende zomer een leuk touwtje rond je enkel!

Heb nog wat foto’s erop gezet, fotosessie van Tiarnee en mij in het zwembad:P en foto’s van hoe het strand er nu uitziet met het weggevaagde zand, blootliggende rotsen en vieze schuim. Het hele strand rond de riviermond en richting de surfclub ligt helemaal vol met hout en bomen, die vanaf de heuvels via de rivier de zee in zijn gespoeld. Op het strand van Mudjimba waren allemaal plastic potten aangespoeld, zij hebben waarschijnlijk de inhoud van een medisch centrum gekregen!

Nou goed, deze week SYDNEY! Met een wedstrijd op zaterdag:) Heb er zin in! Hoop dat thuis ook alles goed gaat!

Tot snel! x

• 18 Januari 2011 - 10:31

Wim:

Hey Marianka,
    Heftig om te lezen dat Brisbane zo hard is getroffen door de overstromingen.
    Kei goed van jullie dat jullie gaan helpen in Brisbane met het helpen van mensen.
    Het is goed om te horen dat de zon weer is gaat schijnen.

• 23 Januari 2011 - 09:56

Claudine:

Jammer van al die regen en natuurlijk verschrikkelijk van al die overstromingen en schade voor die mensen. Voor jullie ook weer bijzonder om dit mee te maken, maar nu mag wat meer het zonnetje gaan schijnen. Ik heb de foto's gezien. Ik ben JALOERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Hier gaat alles prima. We hebben het volgend weekend Internationale ontmoeting in Eindhoven op het programma en de 2 zaterdagochtende erna tijdzwemmen voor het NK.
    Yves heeft gisteren vol trots zijn stoere handdoek geshowd tijdens de training. Super Lief dat je aan onze kids denkt! Yves zit nu naast me en ik moet je de groetjes van hem doen en veel succes wensen met trainen en van Ray krijg je een dikke natte kus! Over kus gesproken, hoe staat het met de boys??? Ik hoor het wel als je terug bent, zorg wel dat je foto(s) hebt!!

Groetjes en knuffels van ons allemaal.