Pretty Sydney - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu Pretty Sydney - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu

Pretty Sydney

Door: Marianka

Blijf op de hoogte en volg Marianka

24 Januari 2011 | Australië, Maroochydore

Maandagavond hadden we boardtraining van Steven. Voor het eerst weer training vanaf de surfclub! De golven in de backbreak waren nog steeds hoog en dik, maar volgens Steven viel het allemaal erg mee. De opdracht was dan ook om twee keer in en uit te gaan als warming-up, om vervolgens vijf keer drie minuten vanaf het strand in race pace te varen. De planning was om in ongeveer twee minuten achter de branding te zijn, om dan de drie minuten achter de branding vol te maken. Niemand redde het fatsoenlijk om in drie minuten achter de branding te zijn! Je moest blijven poppen, paddelen, rollen, paddelen totdat er eindelijk een keer een gat kwam waar je snel doorheen kon varen tot achter de branding. En als je op dat moment al niet genoeg bij de ‘impact zone’ lag, en je nog een stuk moest varen dan kreeg je de volgende set alweer naar je toe. De training is daarom bijgesteld naar vier keer tot achter de branding proberen te komen en dat is gelukt!

Dinsdag ben ik met Amanda en Dale vroeg naar de club vertrokken. Er vertrokken vier bussen om te helpen opruimen in overstroomde gebieden. We zouden eerst naar een caravanpark gaan, maar onderweg zijn we doorverwezen naar Ipswich, een plaats 30 km ten westen van Brisbane. Onderweg zag je al hoe hoog het water heeft gestaan, de bomen waren helemaal bruin tot een bepaald punt, de toppen waren nog groen. Sommige wegrestaurants waren bemodderd tot op het dak! Ipswich is een zwaar getroffen plaats, het zijn oude huizen, er wonen veel oude mensen en mensen van lagere sociale klasse. We reden een wijk in, alles wordt bewaakt door militairen en kregen een lange straat toegewezen waar we konden gaan helpen. Het was veertig graden daar en de rommel lag overal buiten op straat, vliegen, stank, lege huizen en geen elektriciteit. Ik ben in een huis binnen geweest, de bewoners waren waarschijnlijk nog bij familie of in een opvangcentrum, wat totaal geen binnenmuren meer had, alles was eruit gebroken. Je zag nog ergens een badkuip en een scheef hangend aanrecht. Deze mensen treffen straks hun huis zo aan, en met een beetje pech hebben ze geen dekkende verzekering…We hebben keihard geworden modder met rommel en glasscherven weggeschept, zodat er weer gras zichtbaar werd, stoepen geveegd, mensen geholpen met spullen verslepen. En we hebben bij een moeder met dochter en zoon het hele huis leeggehaald. Een week na de overstroming was daar nog niks gebeurt, de moeder was een beetje in shock, duidelijk niet wetend wat te doen. We hebben alles wat nat was aan straat gezet, je kunt geen natte spullen houden, omdat het rivierwater vervuild is. We moesten ook de kamer van het meisje (14) leeghalen, en zij had me wat spullen! Tot aan het plafond opgestapeld! Ze moest telkens huilen, mensen gaan met haar spullen aan de wandel, en ze was telkens zeiknatte spullen eruit aan het halen omdat ze waarde voor haar hadden. Ze is tussen de rommel op straat nog naar bezittingen gaan zoeken, eigenlijk heel zielig. Het hele huis was gestript, tot aan de vloerbedekking toe. Het is nog steeds niet voor te stellen waar al dat water vandaan is kunnen komen, en wat voor schade het heeft aangericht. Aan het einde van de dag leek er nog steeds niets verandert, we hebben met 120 mensen geholpen, maar dat was gewoon niet zichtbaar, zoveel moet er gebeuren. Ik vond het een hele ervaring om het eens van zo dichtbij te zien! Terug op de club hebben we allemaal pizza gegeten en thuis na een goede douche (iedereen rook ons!) alle spullen klaargemaakt voor Sydney!!

Dinsdagnacht om half vier vertrokken naar Brisbane, we vlogen om 6:00 uur. Na aankomst de trein en ferry naar Manly gepakt. Wat is de zee daar helder blauw! Maar wel koud;) We hebben de rest van de dag in Manly rondgelopen, boodschappen gedaan en gezwommen.

Donderdag de hele dag de toerist uitgehangen, met de ferry en bus naar Bondi gegaan. Zoooo leuk! Super mooie dag, super blauw water en we zijn op de foto geweest met twee Bondi Rescue lifeguardhunks! Daarna naar Bondi Junction gegaan, een megagroot winkelcentrum wat je in één dag eigenlijk niet kunt doorwerken. Terug naar het Opera House gegaan, om foto’s van dichtbij te maken. De ferry naar Darling Harbour genomen, mooi om te zien en vanaf daar door het centrum weer teruggelopen naar Circular Quay. Hebben het Queen Victoria Building nog gezien, heel oud gebouw maar mooi gerestaureerd en ontzettend mooi! Aan het einde van de dag blij om te zitten en oja, het hotelbed was het heerlijkste bed ooit! Heb alle nachten zo goed geslapen!

Vrijdag is Anneloes nog het centrum in gegaan, de rest van ons deed het een beetje rustig aan rond Manly en omgeving. ’s Morgens wat boodschappen voor de wedstrijd gedaan, daarna twee tandems gehuurd en naar Freshwater gefietst. Dat is een strand om de hoek bij Manly, Freshwater zelf schijnt een dure buurt te zijn. Een mooi strand!! Ik vond het een mooier strand dan Bondi, heel helder water. Daar even gezwommen, teruggefietst, waarna Amanda en ik nog wat gewinkeld hebben in Manly. Aan het einde van de middag nog in Manly gezwommen en alles klaargemaakt voor de wedstrijd. Sydney blijkt trouwens een dure stad te zijn om te wonen, je kunt miljoenen neertellen voor een huis of appartement, en wil je iets dat een beetje betaalbaar is woon je 1,5 uur uit de stad.

Zaterdag meegedaan aan het Manly Carnival. Het schijnt de grootste wedstrijd in New South Wales te zijn, waar ook clubs van Queensland, Victoria, Perth en Tasmania naartoe komen. Bij wedstrijden in New South Wales hoef je je alleen ‘algemeen’ te registreren voor de wedstrijd. Als ze een onderdeel marshallen wat je wilt doen, ga je naar de startlijn en daar worden ter plekke series gemaakt. Ik heb board gedaan en heb het tot in de halve finale gebracht. Bleek dat ik ook weer in de board relay zat! Samen met Ericka en Jean, en we zijn derde geworden! Ik moest weer over de finish rennen en mensen weer klappen en roepen: Dutchieieieie! Dus dat was weer spannend en leuk:D Ik had geen ski meegebracht, paste niet op de trailer. Ik heb daarom voor het eerst in jaren een surf race gedaan. En nu ben ik er weer klaar mee voor de komende jaren!;) Onder het zwemmen bedacht ik me weer waarom ik dat nooit doe, niet geschikt!:P En we hadden een live march past band op het strand! Anneloes was in de series van de beach flags en beach sprint, en 13e op de surf race! Na de wedstrijd gerelaxt in het zwembad en lekker Mexicaans gegeten.

Zondag naar de wedstrijd van Brianna gekeken, lekker van het zonnetje genoten op het strand. Na de wedstrijd nog even gezwommen en alles gepakt voor de terugreis. Anneloes is nog een dag naar de city gegaan, en we zouden in Circular Quay meeten. Goede terugreis gehad en nu weer terug in het trainingsritme! Ik vond de dagen in Sydney heerlijk!

Ik heb wat foto’s op internet gezet, van alles te bekijken!

Tot snel! x

• 28 Januari 2011 - 14:16

Toos Nevels:

Lieve Marianka
    Wat kun jij levendig schrijven, het is echt genieten om het te lezen.
    Wat fijn dat jullie bij de overstromingen zijn gaan helpen super.
    Een nichtje van ons woont in Brisbane zij was net in Nederland toen het daar goed mis was. Ze is nu weer terug naar Brisbane het was bij hun alleen op de begane grond onder gelopen gelukkig. Geniet van alles lieve groetjes Thé en Toos

• 29 Januari 2011 - 20:17

Bianca :

je hebt weer goed geschreven en geweldige foto s. je ziet er echt vrouwelijk en super charmant uit .haha. maar vind het wel goed dat jullie daar gaan helpen .toppie. tot gauw xxx bianca