Fraser Island - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: Marianka

Blijf op de hoogte en volg Marianka

14 Februari 2011 | Australië, Maroochydore

Ik ben op reis geweest! Vandaar plotseling geen weblog.:)

De boardtraining maandag middag was een paddelback, waarbij we in Mooloolaba en Alexandra Headland zijn gestopt om starts te doen. Er zaten overal bluebottles, iedereen werd geprikt, de tentakels bleven steeds aan je handvaten hangen en vaak moest je de tentakels nog van je armen of benen plukken. Uiteindelijk had iedereen brandende armen en benen!

Dinsdagochtend ben ik alleen naar de gym geweest voor de core stability en krachtoefeningen. Ik denk dat ik het voorlopig zo maar doe en de looptraining vooraf oversla, Steven is anders bang dat ik uiteindelijk iets in m’n kuiten afscheur. De core stability oefeningen zijn sinds een paar weken aangepast, dus dat maakt het weer wat interessanter! De skitraining was oké, een piramide achter de branding van 1-2-3-4-5-6 minuten op 75-80%, vijf minuten rust en hetzelfde omgekeerd. Daarna nog een paar keer in en uit moeten varen.

De zwemtraining van woensdagmorgen:
Inzwemmen:
100m bc
200m bc met een band rond je enkels
300m bc band + pullbuoy
400m bc band + pullbuoy + paddels
300-200-100 terug.

5x de volgende set:
100m bc op tijd
300m bc armen herstel

Met vliezen:
4x200m wisselslag
8x100m benen
16x50m bc

De afstanden vielen dit keer mee, alleen door alle lange afstanden ben ik in m’n sprint niet meer vooruit te branden.
Door de cycloon rond Cairns hadden we enorme golven in Maroochydore, de locals waren er van onder de indruk. Wij zijn voor de boardtraining naar Mooloolaba gegaan. Daar is het normaal vrij vlak (op de heftige shore break na) maar nu waren er daar zelfs omslaande golven! We hadden weer M-shapes op het programma staan, dus heerlijk weer steeds door de smashende shore break. Best eng, je moet òf de golf laten gaan en er snel achteraan paddelen voordat de volgende achterop je slaat, òf je moet een golf pakken maar zorgen dat je helemaal onder aan de golf zit anders smijt ‘ie je nog in het zand. Nadat je een M-parcours hebt gevaren moet je telkens terug naar het beginpunt sprinten over het strand.

Donderdagmorgen weer alleen gym gedaan. Het is de hele week al bloedjeheet, ’s morgens om zes uur is het al 27°! Het is ook best drukkend, dus de zee en het zwembad zijn een verademing. ’s Avonds skitraining in Mooloolaba haven, vlak water. Op vlak water krijg je weinig water over je heen, dus in het begin van de training was het even afzien met de hitte. We moesten 3x15 minuten op 80%, met daarna nog wat golven pakken in Mooloolaba spit.

Vrijdag ben ik met Amanda naar Noosa gegaan! Daar is het water mooi helder en de omgeving maakt het erg mooi. We zijn door het National Park gewandeld en hebben daarna gesurft. Leuk!! In de surfclub gegeten, wat door de winkelstraat gewandeld en daarna de kids opgehaald van school. En toen ik thuis kwam was er een pakketje van pap en mam, met allemaal lekkers van Nederland! Verrassing! En eindelijk weer fatsoenlijke hagelslag, daar snappen ze hier toch niks van! We hadden boardtraining op het kanaal. 8x500m opgedeeld in 200m op 90%, 100m op 70% en weer 200m op 90%. Het was de bedoeling om door je vermoeidheid heen te varen en de tweede 200m nog even hard te gaan als de eerste. De hitte maakte het nog extra vermoeiend, aan het einde werd ik er een beetje duizelig van. Maar het was een goede set!

Zaterdagmorgen ironman training vanaf de surfclub. Ik ben de training begonnen, maar voelde me zo slap en energieloos. Ben uiteindelijk gestopt en heb de rest van de dag in het zwembad gelegen en veel water gedronken.

Zondag ben ik mee naar de nippers geweest als watersafety. Super leuk om de kinderen te helpen. De golven waren weer terug naar fatsoenlijke afmetingen, maar sommige kinderen waren nog steeds bang om ze te pakken. Dus ik geprobeerd om ze op hun boards op een kleinere golf te laten gaan en zwemmend ben ik samen met ze tot achter de branding en terug geweest, wat de opdracht was. Super leuk! ’s Middags gezwommen en tas ingepakt want ik vertrok maandag naar een Fraser Island trip! Ik moest eigenlijk nog wat boodschappen doen voor de trip, mocht ik van Amanda de auto pakken:P Toen bedacht ze zich dat ze eigenlijk ook nog wat moest hebben, dat ze mee zou gaan maar ik moest rijden. Zat ineens de hele familie in de auto, die wilden dit niet missen! Ruitenwissers in plaats van knipper: 0, stoeprandje omdat ik te ver naar links reed: 1. Valt nog mee toch?!

Maandagochtend nog gezwommen, het bleek herstelweek te zijn en we waren al om 6:20u klaar! Inzwemmen:
100m bc / rc afwisselen
200m bc / rc afwisselen
300m bc / rc afwisselen
400m bc / rc afwisselen
2x8x50m starten 3x 0.50sec, 3x 0.45sec, 2x 0.40sec.
5x500m bc
1000m vliezen (50m benen, 50m bc, 50m bc hard, 50m rc)
That’s it!

Na het ontbijt afgezet bij de bus en op weg naar Hervey Bay. Uiteindelijk laat in de middag aangekomen bij m’n cabin in het caravanpark. Nog wat door Hervey Bay gewandeld en heerlijk genoten van het niks doen!

Dinsdagmorgen werd ik opgehaald door de tourorganisatie, richting de ferry. Na aankomst op Fraser Island begon de trip meteen. We zijn naar Lake McKenzie gereden, een super helder meer met mooi wit strand. Alleen begon het te regenen…Het was dus niet zo mooi als het had kunnen zijn, maar het is toch ongelofelijk hoe helder het kan zijn! Mijn camera begaf het vervolgens, dus helaas geen foto’s meer kunnen maken. Als het goed is gaan toergenootjes me foto’s sturen! Deze dag veel gewandeld door het regenwoud en veel informatie gehad over het eiland. Het is een zandeiland en het is heel speciaal dat hier hele regenwouden op zijn gegroeid. Daarnaast hebben ze mooie zandafzettingen met allerlei kleuren, mooie meren en in het noorden van Fraser is er een stukje land dat uit rotsen bestaat.

De woensdag hebben we veel over het strand gereden. Ik heb een vlucht boven het eiland gemaakt in een acht persoons vliegtuigje! Opstijgen en landen deden we op het strand, dus dat was super vet! We hebben vanalles gezien, een schipwrak, gekleurde zandafzettingen, ‘champagne pools’ een door rotsen afgezette plek waar je veilig in zee kunt zwemmen, Eli Creek een koude beek waaruit dagelijks 80 miljoen schoon en helder water uit wegstroomt. Na het avondeten zijn we met de ferry terug naar Hervey Bay gevaren, waarna we terug naar onze verblijfplaats werden vervoerd.

Donderdag nog heerlijk van m’n ‘vrije dag’ genoten, met de bus terug naar Maroochydore gegaan. Amanda en Tiarnee kwamen me ophalen van de bus en thuis bleek er een pakketje van de meiden van thuis te zijn! Weer met allemaal lekkere dingen, helaas was de speculoospot gebroken, en een super mooi muntje voor in m’n ketting! Ik kan nu vooruit met negen pakken hagelslag, Tiarnee en Brianna zijn bereid me te helpen om er doorheen te komen voordat ik vertrek:D Supersuper leuk!

Vrijdagmorgen met Maike, Leone, Ruud en Niels geskypt, daar wordt ik altijd vrolijk van! Ben naar Alex naar zwemmen, maar het water was daar vies, bleh! Op weg naar Brianna’s en Tiarnee’s school zijn Amanda en ik bij Hayden langs geweest, m’n gekozen design zou onbetaalbaar zijn door de tijd die ze erin moeten stoppen. En het zou er niet zo goed uitzien als ik in gedachten had. Een nieuwe bedenken dus! We hadden boardtraining op het kanaal. 8x250m op 90%, 250m rustig terug varen. Was een flinke set, de power verdween uit m’n armen na een tijdje. De mensen varen hier ook zo hard!:P ’s Avonds heb ik Tiarnee geholpen met haar wiskunde huiswerk (ja ik!), ouderwetse hoofdreken sommetjes in allerlei speelse vormen. Ik had de neiging om er stiekem een rekenmachine bij te pakken;)

Ironman training op zaterdag. Ik mocht Amanda’s oude verstelbare ski paddelen, omdat de clubski die ik steeds gebruik eigenlijk te groot is. En het was zo fijn! Stabiel en eindelijk had ik wat ruimte om me fatsoenlijk te bewegen! We deden één ironman als warming-up en drie irons op 90%, elke keer een andere volgorde. De laatste ironman had ik een super vette golf op mijn knieën op m’n board! Die voelde goed:P Ben wel weer een brilletje kwijt, de zee eet ze gewoon van mijn hoofd! Na de training stond de club run-swim-run nog op het programma. De club stroomt uit, inclusief ouders die mee willen doen. Daarna ben ik zelf nog het water op gegaan om te boarden en te zwemmen. Het water is eindelijk weer helder en de golven waren leuk en kwamen netjes binnen rollen. Er waren de hele ochtend gehandicapten aan het ‘surfen’ met super veel begeleiding. Sommigen konden alleen zitten of liggen op de surfplank, maar ze hadden zoveel plezier! Ook al konden ze dat niet allemaal communiceren, je zag het aan hun gezichten. Ik wist niet dat dit mogelijk was, maar het was ontzettend goed om te zien.
’s Middags gerelekst:D In het zwembad gesprongen, met Tiarnee naar de ‘lollywinkel’ gefietst en nog meer gezwommen.

Zondag ben ik niet meer geweest naar de nippers, ik had de hele middag patrol. Er waren vier haaien bij de riviermond gespot en drie haaien voor Alexandra Headland! De IRB’s eruit, de helicopter erboven om ze verder de zee in te jagen. Mooi! Zo gebeurt er eindelijk eens iets tijdens een patrol! Toen we om vijf uur eindelijk klaar waren, en ik een rescueboard naar binnen wilde brengen bleken er drie jongens in een rip te zitten met hun bodyboards. Een rip is een stroming die je mee verder de zee op neemt. Het is voor onervaren zwemmers lastig om hier tegenin te zwemmen. Dus ik met het rescueboard de zee op, de jongens bleken inderdaad terug naar het strand te willen, maar kwamen niet vooruit. Dus aangegeven dat ze naar links of rechts moesten gaan om dan naar het strand te paddelen. Zo kwamen ze terug naar het strand. Whoohoo, mijn eerste actie! En ik kreeg nog een complimentje van de patrol captain: ‘good boardskills’, katsjieng! Toen ik thuis kwam was de puppy er, een Japanse spitz! Het hele huis in rep en roer over het nieuwe hondje. En het is een schattig ding.:D Erg leuk en hij heeft (gelukkig) niet lang gehuild toen we gingen slapen.

Het regent hier nu al de hele nacht en dag, hopelijk trekt het snel bij! Volgend weekend zijn de Branche Titles in Noosa, over een paar weken gevolgd door de State Titles met als afsluiter de National Titles, ‘The Aussies’! Het is niet lang meer nu, voordat ik het weet ben ik thuis!

Ik hoop dat thuis alles goed gaat! See you soon! x

  • 15 Februari 2011 - 09:16

    Hemd:

    Ruitenwissers in plaats van knipper: 0

    RESPECT!! ;-)

  • 18 Februari 2011 - 18:44

    Arno :

    Hallo Marianka,

    Al een tijdje niets van mij laten horen. Ik lees dat je het nog reuze naar je zin heb. Wij hebben het geregeld over jou. Jenny en een paar andere zwemmers bij ons zijn jaloers op jou. Top dat je het allemaal vol houdt. Wil je nog wel terug?? Geluk lees ik dat je hagelslag ook niet kan missen. Daar zijn wij Nederlanders echt goed in.
    Laatst nog weze skieen met Janine en de rest van het bedrijf. Was erg leuk.

    Over twee weken gaan wij met de kids.

    Nog veel plezier en tot binnenkort

    arno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianka

Heerlijk naar Australië om bij de Surf Club in Maroochydore te gaan trainen!

Actief sinds 02 Aug. 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 68582

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2010 - 29 April 2011

Trainen in Australië!!

Landen bezocht: