Pittige trainingen en dikke golven - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu Pittige trainingen en dikke golven - Reisverslag uit Maroochydore, Australië van Marianka Peeters - WaarBenJij.nu

Pittige trainingen en dikke golven

Door: Marianka

Blijf op de hoogte en volg Marianka

21 Februari 2011 | Australië, Maroochydore

Het is een leuke week geweest, rustig, maar de trainingen waren pittig. De zon kwam halverwege de week ook weer meedoen, kortom heerlijk!

De zwemtraining van maandagmorgen was oké. De afstanden waren niet zo lang en ik voelde me redelijk goed. We begonnen het inzwemmen met vliezen, en de hoofdset bestond uit 4x200m borstcrawl, gevolgd door 200m borstcrawl benen. Deze set deden we vier keer.
Voor de boardtraining ’s avonds lag er een boei halverwege de haaiennetten. We moesten acht keer uit naar de boei op 80%, daar één minuut rust vanaf de eerste uit je groep die aankomt, dan als in een wedstrijd terug naar het strand inclusief goede finish. Ik was kei kapot!

Dinsdag was het regenachtig weer. ’s Morgens naar de gym geweest en de rest van de dag niets gedaan, film gekeken. Brianna was thuis gebleven van school omdat ze ziek was, Dale was afgelopen weekend ook al ziek. De skitraining was in de rivier, dus we moesten de riviermond weer in! Het ging niet slecht, ben één keer uit m’n ski geweest en voor de rest gewoon in gepaddeld! In de rivier hadden we een piramide van 2-4-6-8-10-8-6-4-2 minuten op 80%. Telkens één minuut rust tussendoor. Het was zwaar, de 80% van de mensen hier is hard en hoe langer de afstand hoe minder goed ik het kan bijhouden. Tegelijkertijd moesten we ook op onze techniek letten, vier verschillende dingen om op te letten, daar was ik dus ook druk mee onderweg.

Woensdagmorgen weer een zwemtraining, ook deze was goed te doen voor mijn gevoel. De hoofdset was een piramide van 100-200-300-400-400-300-200-100 meter, per afstand armen en borstcrawl afwisselen. Ik ben nog naar Mooloolaba gefietst en heb thuis met de zieke Brianna film gekeken. We hadden boardtraining in de riviermond en het was hoog daar! Een cycloon rond Darwin kwam daar vandaag aan land, en wij krijgen daar hoge golven van. Één board was aan het begin van de training al doormidden! De golven achteraan in de branding waren akelig, ik ben twee keer m’n board kwijt geraakt omdat ik omrolde voor een golf, maar die nam me gewoon mee en lanceerde me alsnog naar beneden. Één keer met m’n hoofd op mijn board geland. Ik dacht allebei de keren dat ik zou verdrinken, was onder water m’n gevoel voor wat boven en beneden was kwijt. We moesten eigenlijk 2x25 minuten non-stop rond twee boeien blijven gaan, maar Steven kreeg de boeien niet uit. Hij moest zelf al overleven op z’n ski. In plaats daarvan hebben we de hele training lang vanaf het strand tot achter de branding en terug gevaren.

Donderdag weer alleen gym gedaan. Ik had een stijve nek (en heb er nog steeds last van), waarschijnlijk door de landing met m’n hoofd op mijn board. Ik wilde even gaan surfen in Alexandra Headland, maar de golven waren hoog en van alle kanten, ik had schuurplekken op mijn buik en voeten van de boardtraining van woensdag en met mijn stijve nek was ik daar al gauw klaar. We hadden skitraining vanaf de surfclub en de golven waren nog steeds hoog. Eigenlijk stond er op het programma dat we steeds door de branding heen moesten, maar dit heeft Clint voor de training al gewijzigd zodat we achter de branding zouden blijven, gelukkig;). We moesten allemaal dus één keer door de branding heen paddelen, het duurde al even voordat iedereen achter de branding was. Vanaf een boei daar moesten we tien keer op 80% naar de haaiennetten varen, daar dertig seconden ‘omdraairust’ en op race pace weer terug naar de boei. Er waren grote runners, waarop je echt naar beneden gleed waarbij de neus van de ski vaak in het water stak. Ik had even tijd nodig om te ervaren dat ik ook de grotere runners kon pakken en daarna vond ik het een super leuke training! Daarna moesten we weer terug naar het strand, spannend! Clint heeft me geholpen de grote golven voorbij laten gaan en daarna als een dolle naar het strand gepaddeld, hopend dat ik snel genoeg was voor alles wat nog achter me aan kwam:P. En ik ben goed aangekomen, pfieuw!

Vrijdagmorgen ben ik naar de club gefietst om mijn board en ski op de trailer te laden voor de Branche Titles in Noosa van zaterdag. Boodschappen geweest doen in Mooloolaba en mee geweest naar Hayden. Ik ben opgemeten, mijn ski is nu ook besteld! Het design is ook rond, het wordt anders dan ik in gedachten had, maar hopelijk wordt het mooi! Dus alles is georganiseerd, ze zijn alleen nog uit aan het zoeken hoe ik alles verscheept krijg en wat de kosten daarvan zijn, ik ben benieuwd.

Vrijdagnacht niet zo heel goed geslapen, zaterdag om vijf uur opgestaan. Opgehaald door Jane, Izzy’s moeder. We begonnen met de taplin, ik ben als boardpaddeler in team vier gestart. Een goede ronde gevaren, niks klungeligs gedaan:P. Daarna ironwoman, alles was rechtstreekse finale. De volgorde was swim-board-ski. Met zwemmen probeerde ik een beetje bij te blijven, en met board en ski dat te behouden. Het was niet een heel sterke race, maar ik heb in ieder geval mijn eerste ironwoman hier gefinisht! Mijn skirace ging goed, had een goede start, maar bij het ronden van de boeien lag alles hartstikke vast. Op de terugweg van de ene runner over de andere heen gevaren en ging nog een aantal mensen voorbij! Uiteindelijk lagen we met een heel aantal meisjes op één lijn richting de finish. Het was goed eens in de groep te varen. Mijn boardrace was niet zo denderend, mijn start ging mis en kon er daarna dus alleen maar achteraan paddelen. Op de terugweg ben ik wel nog een meisje voorbij gegaan! Ik vond het een leuke wedstrijd en heb het erg naar mijn zin gehad. Noosa is een mooi strand, het was een prachtige dag, heerlijk!

Zondagmorgen mee geweest naar de Nippers. Ben gaan surfen en daarna nog op mijn board uit geweest. De golven kwamen super mooi binnen rollen, er was geen wind dus het was fijn om op het water te zitten. Er was een boatwedstrijd op het strand van Maroochydore, dus ik ben daar gaan kijken. Grote boten waarin vijf paddelers en één stuurman roeien. Het ziet er allemaal een beetje sloom uit, maar de golven maken het leuk om te kijken. In hoge golven kan het heel gevaarlijk zijn, de boot kan overslaan en de paddelers bezeren.

Vorige week zat ik op weg naar Mooloolaba in de auto tussen twee jongens. Één van de twee zegt: 'How good is that, a chick sitting between two blokes'. Dat klonk zo grappig, typsche Australische slang. En zo is het maar net, big fella!

Eind maart zijn de State Titles ook in Kurrawa waar de Aussies gehouden worden, dus dat wordt spannend!! Het zijn nog maar ongeveer zes trainingsweken tot de Aussies, het gaat snel. Het wordt een hele belevenis om daar bij te zijn!

Take care! x

  • 21 Februari 2011 - 13:27

    Ciska Van Helmond.:

    Hi Marianka .

    What exiting is all this. Echt fantastish om te lezen. Ik denk dat je nog heimwee krijgt al is Rooj nog zo mooi als je terug bent. We wensen je nog ,n mooie tijd aan en op zee.
    leuk dat je fijne mensen om je heen hebt. Geniet maar van alles wat je meemaakt. Groeten, ook van Thieu.
    Until than .. Ciska.

  • 22 Februari 2011 - 12:12

    Break Out Evenemente:

    Hey Marianka,
    Lang niets meer van ons laten horen, maar ja, ook wij zijn er ff tussenuit geweest. Onze skivakantie (heel wat anders dan jij) was geweldig, met koud, maar mooi weer en niet al te druk..Jammer, dat het alweer voorbij is. Voor jou beginnen de weken ook te tellen, hoe snel is alles gegaan! Hier beginnen de boekingen goed te komen, dus dat wordt wel druk de komende maanden. Veel plezier daar nog met de Aussies en we zien ons snel!
    Groetjes, Janine en Arno (en Jos, Milou en de kids natuurlijk ook)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianka

Heerlijk naar Australië om bij de Surf Club in Maroochydore te gaan trainen!

Actief sinds 02 Aug. 2010
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 68578

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2010 - 29 April 2011

Trainen in Australië!!

Landen bezocht: